wtorek, 31 grudnia 2013

Sałatka jarzynowa

Tradycyjna sałatka jarzynowa, która niby z tych samych składników robiona a w każdym domu ma inny smak :)


Składniki: 4 marchewki, 2 pietruszki, kawałek selera, 3 ziemniaki, 1 por, 3 jabłka, 5 ogórków kwaszonych, kukurydza lub groszek z puszki, 4 jajka, 2 łyżeczki musztardy, majonez, sól, pieprz.

Przygotowanie: Wszystkie składniki kroimy w kostkę, dokładamy groszek lub kukurydzę, majonez i musztardę. Doprawiamy do smaku solą i pieprzem. Całość mieszamy.
Często gdy obieram ogórki odkładam skórki i wyciskam z nich sok dzięki temu sałatka jest wilgotniejsza i kwaśniejsza.






Sałatka śledziowa z ziemniakami

Składniki: 3 ugotowane w łupinkach ziemniaki, 3 filety śledziowe, 1/2 cebuli, 1 kwaśne jabłko, 2 ogórki kiszone, 1/2 puszki groszku konserwowego, majonez, sól, pieprz

Przygotowanie: Śledzie wymoczyć, osuszyć i pokroić w kawałki. Ziemniaki, jabłko, ogórki, cebulę obrać i pokroić w kostkę. Groszek odsączyć z zalewy i dodać do sałatki.
Wszystkie składniki wymieszać z majonezem, a następnie doprawić do smaku solą i pieprzem.



Wigilia 2013

Śledzie z burakami i jabłkami

Składniki: 3 płaty śledziowe, 2 ugotowane buraki, 1 kwaśne jabłko, 1 mała cebula, majonez, sok z cytryny, pieprz
    Przygotowanie: Śledzie osuszamy, kroimy na kawałki, a następnie skrapiamy sokiem z cytryny. Ugotowane buraki obieramy i ścieramy na tarce. Jabłko również obieramy ze skóry i też ścieramy na tarce. Cebulę po obraniu kroimy w drobną kostkę.  Wszystkie składniki mieszamy dodając majonez i świeżo zmielony pieprz. Wstawiamy do lodówki.


    Niestety ciężko było mi złapać odpowiedni kolor buraków :(

    Wigilia 2013


                                               Kolor fioletowy

    ŚWIĄTECZNA TĘCZA SMAKÓW 3

    czwartek, 26 grudnia 2013

    Szybka sałatka z tuńczykiem

    Składniki: 3 jajka, puszka tuńczyka w oleju, puszka groszku, cebula, majonez, sól, pieprz.
    Przygotowanie: Jajka ugotować, obrać rozgnieść widelcem. Dodać odsączonego tuńczyka (oleju nie wylewamy), odsączony groszek i posiekaną cebulkę. Dodajemy olej z tuńczyka (w zależnosci od upodobań), majonez i doprawiamy solą i pieprzem. Mieszamy. Można dodać też koperku zarówno do środka sałatki jak i do ozdoby.








    niedziela, 17 listopada 2013

    Jedzenie szpitalne

    Tym razem wpis inny niż wszystkie. postanowiłam pokazać jakie jedzenie jest podawane w szpitalach. Skupiłam się głównie na śniadaniach i kolacjach, chociaż żałuję że jednego z obiadów nie sfotografowałam. Najlepsze jest to, że pani która wchodzi pyta czy na sali jest ktoś z dietą cukrzycową, gdy taka osoba się odzywa, że poprosi o dietę (ja jej na szczęście nie miałam) pani podaje jej posiłek z białym pieczywem stwierdzając z uśmiechem na ustach, ze ciemnego pieczywa dziś nie ma, a na pierwsze danie wszyscy dostają zupę z mega rozgotowanym makaronem :) Hitem był tez obiad składający sie z rozgotowanego makaronu z czymś twarogopodobnym. Zapraszam do oglądania:)

                                                   Kolacja - cud tym razem ciepła parówka!!!
                                             
                                               Lepsza wędlina na kolację więc tylko 2 plasterki
    :

                                              Sprawiedliwie 3 plasterki wędliny i 3 kawałki pieczywa

    Obiad: żeby kogoś nie zmyliło ze to drugie danie i kompot, nic z tych rzeczy, to pierwsze danie - barszcz czerwony i drugie danie - to na ziemniakach to klopsik

    Kolacja: ta kiełbasa (na zimno) podana była w 1 kawałku, jak widać po pokrojeniu wyszło całe 7 plasterków
                                                     5 kawałków pieczywa i 4 kawałki wędliny 

                                                        To śniadanie to HIT!!!

                           Żeby tylko ktoś nie pomyślał że to serek topiony, to wyrób seropodobny :)



    Sałatka z kurczaka wędzonego, papryki i pora

    Kolejna prosta i szybka do zrobienia sałatka z kurczakiem.

    Składniki: wędzona pierś z kurczaka, 1 papryka, kawałek pora, pieprz, majonez.
    Przygotowanie: Wszystkie składniki pokroić, doprawić do smaku i wymieszać z majonezem.


    wtorek, 29 października 2013

    Sałatka z kurczaka wędzonego i kapusty pekińskiej

    Szybka sałatka wymyślona na dzisiejszą przegryzkę. sałatka z serii co mamy w lodówce i co z tym możemy zrobić. Trudno mi powiedzieć o proporcjach, bo wszystko brałam "na oko" i na smak :)
     
    Składniki: kurczak wędzony ( u mnie udko z kurczaka), kapusta pekińska (kilka listków), cebula (1 plasterek), majonez, ocet balsamiczny, pieprz.

    Przygotowanie: Kurczaka pokroic na kawałki, kapustę porwać, cebulę pokroić w kosteczkę. Posypać świeżo zmielonym pieprzem, dodać trochę octu balsamicznego i majonezu. Wymieszać.


    niedziela, 27 października 2013

    Brazylijska kawa z czekoladą

    Przepis znaleziony w gazetce reklamowej Biedronki.

    Składniki: 6 kostek gorzkiej czekolady, 1 łyżeczka cukru trzcinowego, 60 ml mleka, 60 ml śmietany kremówki, 180 ml kawy, szczypta soli.

    Przygotowanie: Czekoladę rozpuszczamy w kąpieli wodnej. Dodajemy sól, cukier, 120 ml wrzątku i podgrzewamy, aż masa zgęstnieje. Następnie dodajemy mleko, śmietankę oraz świeżo zaparzoną kawę (my daliśmy 2 espresso).


    czwartek, 24 października 2013

    Pigwówka

    Jak widac z podpisu jest to wódeczka z zeszłego roku. Robi się ja długo, ale warto czekać, bo jest jest przepyszna. Przepraszam za kiepskie zdjęcie, ale wolałam  zamazać oryginalna nalepkę.

    Składniki: 1 kg pigwy, 1 l wódki 45%, kawałek laski wanilii, kawałek laski cynamonu, 1/2 kg cukru, 1/4 l spirytusu.

    Przygotowanie: Pigwę bez pestek pokroić na kawałki, włożyć do słoika razem z cynamonem i wanilią i zalać wódką. Po 6 tygodniach zlewamy nalewkę do butelek i dobrze zamykamy. Owoce zasypujemy cukrem. pozostawiamy do rozpuszczenia cukru, wstrząsając co kilka dni. powstały sok łaczymy z nalewką, dolewamy spirytus, mieszamy i zostawiamy na 3 tygodnie. Zlewamy kiedy osad opadnie na dno. Filtrujemy przez bibułki filtracyjne lub gazę. Rozlewamy do butelek i odstawiamy. Pijemy po upływie ok 1,5 miesiąca.



    wtorek, 22 października 2013

    Placuszki z białego sera

    Przepis znalazłam chyba na gazeta.pl i od razu przypadł mi do gustu.
     
    Składniki: 500 g białego sera, 1 szklanka kaszy manny, 4 jaja, 2 łyżki cukru (zwykłego lub z wanilią), szczypta soli, olej do smażenia.

    Przygotowanie: Ser przecisnąć przez praskę albo rozgnieść widelcem. Następnie wymieszać z żółtkami, kaszą manną, cukrem i solą. Ubić pianę z białek i delikatnie wymieszać z masą serową. Na rozgrzany olej nakładać łyżką porcje i formować placuszki. Smażyć z obu stron na patelni na małej ilości oleju, Ja smażyłam na patelni teflonowej, grillowej.



    niedziela, 13 października 2013

    Szarlotka z czekoladowo cynamonową kruszonką

    Po ostatniej szarlotce pozostał smak ... i ... ochota na więcej, ale żeby nie powtarzać tego samego ciacha postanowiłam coś urozmaicić ...

    Składniki: 450 g mąki (300g krupczatki i 150g innej pszennej), 2 łyżeczki proszku do pieczenia, 1 kostka margaryny (250g), 4 duże jajka, 2 łyżki gęstej śmietany 18%, 300 g cukru , ok 2 łyżek kakao i 1 łyżeczka cynamonu - do ciasta, 1 czubata łyżka mąki ziemniaczanej, 2 kg jabłek, cynamon do smaku - do jabłek.

    Przygotowanie: Mąki wsypać do miski. Dodać do nich margarynę, 3 łyżki cukru, proszek do pieczenia, śmietanę i żółtka i wszystko zagnieść. Ciasto podzielić 2/3 na 1/3. Z większej części uformować kulę, owinąć w folie i włożyć na 1 godzinę do lodówki. Mniejszą część połączyć z kakao i cynamonem i zagnieść dokładnie, aby całe ciasto było brązowe i również włożyć do lodówki. W tym czasie przygotować jabłka. Obrać pokroić w kostkę i dusić z cynamonem i cukrem ( z całości cukru zostawiłam trochę ponad 1/2 szklanki, a resztę dosypałam do jabłek. Jasne ciasto wyjmujemy z lodówki wylepiamy nim blachę. Przekładamy na nie jabłka. Białka ubijamy na sztywno. Po ubiciu mieszamy z cukrem, który wcześniej sobie zostawiliśmy, a następnie dokładamy mąkę ziemniaczaną i wykładamy pianę na jabłka. Następnie bierzemy ciemne ciasto i ścieramy na tarce na pianę. Pieczemy w temperaturze 180st przez 1 godzinę.
     




    Jabłko z cynamonem

    piątek, 11 października 2013

    Schab nadziewany figami

    Składniki: 1 1/2 kg schabu bez kości, 10 dag suszonych fig, 5 dag niesolonych orzeszków pistacjowych, 2 cebule, 4 ząbki czosnku, cytryna, 2 łyżki oleju, 2 łyżki masła, 2 liście laurowe, 2 ziarna ziela angielskiego,  majeranek, sól, pieprz.

    Przygotowanie: Figi umyć i namoczyć w letniej wodzie. Orzeszki obrać z łupinek. Cytrynę umyć i obrać ze skórki. Litr wody gotować przez 15 minut pod przykryciem z dodatkiem ziela, liści laurowych, pokrojonych cebul, skórki cytrynowej i łyżeczką soli. Do wywaru włożyć mięso i gotować 10 minut na małym ogniu. Odstawić do ostygnięcia. Mięso wyjąć, osuszyć. Zrobić w nim dziurę przez całą długość, najlepiej długim nożem. Wypełnić ją pokrojonymi figami i orzeszkami pistacjowymi. Całość natrzeć solą, pieprzem, majerankiem i roztartym czosnkiem. Masło i olej rozgrzać na patelni, włożyć schab, obsmażyć na ostrym ogniu ze wszystkich stron. Włożyć w foliowy rękaw do pieczenia, wlać filiżankę wywaru z gotowania. Piec godzinę w temperaturze 180 st. Podawać z białym ryżem. świetnie sprawdzi się również sałatką na słodko z selera lub kapusty pekińskiej z brzoskwinią.

    Mięso to przygotowaliśmy na uroczystość rodzinną. Aby było świeżo podane, a nie odgrzewane wszystko zrobiliśmy poprzedniego dnia oprócz zapieczenia w piekarniku. Do piekarnika włożylismy w dniu imprezy, żeby ciepłe bez ponownego podgrzewania mięso mogło pojawić się na stole.





    niedziela, 6 października 2013

    Szarlotka pychotka

    Na reszcie pojawily sie moje ulubione jabłka szrlotkowe: szara reneta nie mogłam tego nie wykorzystać tym bardziej, że od kilku dni chodziła za mną szarlotka.

    Składniki: 450 g mąki (300g krupczatki i 150g innej pszennej), 2 łyżeczki proszku do pieczenia, 1 kostka margaryny (250g), 4 duże jajka, 2 łyzki gęstej śmietany 18%, 300 g cukru , 1 czubata łyżka maki ziemniaczanej, 2 kg jabłek, cynamon do smaku.

    Przygotowanie: Mąki wsypac do miski. Dodać do nich margarynę, 3 łyżki cukru, proszek do pieczenia, śmietanę i żółtka i wszystko zagnieść. Ciasto owinąć w folie i włożyć na 1 godzinę do lodówki. W tym casie przygotować jabłka. Obrać pokroić w kostkę i dusić z cynamonem i cukrem. Ciasto wyjmujemy z lodówki i odkładamy z niego 2/3 i wylepiamy nim blachę. Przekładamy na nie jabłka. Białka ubijamy na sztywno. Po ubiciu mieszamy z cukrem, a następnie dokładamy mąkę ziemniaczaną i wykładamy pianę na jabłka. Następnie bierzemy pozostałe w lodówce ciasto i ścieramy na tarce na pianę. Pieczemy w temperaturze 180st przez 1 godzinę. ciasto można podać z cukrem pudrem, bitą śmietaną, lodami, albo kleksem śmietany 12% lub 18% (tak właśnie ja podałam).

    Tym razem użyłam szarej renety, ale pamiętam jak moja babcia robiła szarlotkę to brała mieszaninę szarej i złotej renety.
    Ja cukier, który mi został po odjęciu 3 łyżek do ciasta podzieliłam na mniej więcej 2/3 i 1/3. 2/3 dodałam do jabłek resztę do piany.
    Ponieważ, nie miałam mąki krupczatki wzięłam wrocławską i też bardzo dobrze wyszło.




    Jabłko z cynamonem

    środa, 2 października 2013

    Pizza z wieprzowiną i pieczarkami

    Pizza to jedna ze specjalności mojego męża i to on ją zawsze robi, a ewentualnie razem dodajemy dodatki. Przepis pochodzi z książki "Mam natchnienie na jedzenie" - książka kucharska Garfielda.
    Kompozycje na pizze zmieniają się u nas za każdym razem, bo zależy co nam wpadnie w oko w sklepie, na co mamy ochotę albo co jest akurat w lodówce. Pizze robimy albo na blaszce która jest w zestawie każdego piekarnika lub w brytfance.

    Składniki: 
    Ciasto: 7 g suszonych drożdży, 1 szklanka letniej wody, 2 łyżki oliwy, 1 łyżka cukru, 1 łyżeczka soli,         2 1/2 - 3 szklanki mąki, tłuszcz do wysmarowania form.
    Sos pomidorowy: 1 łyżka oliwy, 1/4 szklanki posiekanej cebuli, 1 łyżeczka drobno posiekanego czosnku, 250 g sosu pomidorowego, suszona bazylia, suszone oregano, świeżo zmielony pieprz.
    Sery: 300 g tartej mozzarelli, 200 g tartego żółtego sera, 1/4 szklanki parmezanu.
    Dodatki: ok 500 gr wieprzowiny, 500 gr pieczarek, 1 cebula, 1 papryka.

    Przygotowanie: Przygotowanie ciasta: Do dużej miski wlej wodę i wsyp drożdże. Mieszaj aż drożdże się rozpuszczą. Mieszaj dalej, dodając oliwę, cukier i sól, do połączenia składników. Stopniowo dodawaj mąkę, aż powstanie gęste ciasto.
    Ułóż ciasto na posypanej mąką powierzchni. Wetrzyj w dłonie odrobinę mąki i zacznij wyrabiać ciasto, aż stanie się gładkie i elastyczne. Włóż je do lekko natłuszczonego dużego naczynia, przykryj ściereczką i odstaw w ciepłe miejsce, aby podwoiło swoją objętość.
    Przygotowanie sosu pomidorowego: Rozgrzewaj oliwę w rondlu. Wrzuć cebulę i czosnek. Smaż je 5-7 minut, aż cebula lekko zmięknie. Dodaj sos pomidorowy, przecier, bazylię, oregano oraz pieprz. Gotuj na wolnym ogniu bez przykrycia około 30 minut.
    Przygotowanie serów: W dużej misce wymieszaj wszystkie sery.
    Mięso podsmaż z pieczarkami.
    Przygotowanie pizzy: Rozgrzej piekarnik do temperatury 220 stopni. Lekko natłuść 2 blachy do pizzy. Podziel ciasto na pół i na posypanej mąką powierzchni rozwałkuj je na 2 placki o średnicy 30 cm. Placki ułóż na blachach do pizzy, polej sosem pomidorowym i posyp częścią mieszanki serów. Na to wyłóż mięso podsmażone z pieczarkami oraz surową paprykę i cebulę. Posypać resztą serów Piecz do czasu aż sery się roztopią, a brzegi ciasta zbrązowieją.





    Czas na Pizzę!!


    niedziela, 22 września 2013

    Dżem z aronii, gruszek i jabłek

    Już w zeszłym roku znalazłam gdzieś ten przepis i przymierzałam się do zrobienia, ale na tyle długo to trwało, ze aronia zniknęła ze stoisk. W tym roku powiedziałam sobie "Nie odpuszczę muszę to zrobić" i dziś się udało!!

    Składniki: 2 kg aronii, 1 kg gruszek, 1 kg jabłek, 1 kg cukru.

    Przygotowanie: Aronię włożyć do zamrażarki i przetrzymać ją w niej minimum 24 godz, ja trzymałam tydzień z braku czasu na robienie. Zamrożoną aronie wkładamy do garnka, zasypujemy cukrem i gotujemy ok 15-20 minut (od momentu zagotowania). W tym czasie obieramy i ścieramy na tarce o grubych oczkach gruszki i jabłka. Ja dałam gruszkę konferencje, bo jest twarda, słodka, soczysta i dobrze się trze, a jabłka jakieś twarde kwaskowe. Po zagotowaniu aronii, dokładamy starte gruszki i jabłka i gotujemy ok 30 minut. Po tym czasie zdejmujemy z palnika, a garnek pozostawiamy do następnego dnia. Kolejnego dnia gotujemy dżem i co jakiś czas zdejmujemy zbierającą się pianę. Dżem gotujemy do szklistości. Ja dodałam do 1 żel fix, ze względów konserwujących. Gorący dżem nakładamy do słoików, zakręcamy, stawiamy do góry dnem i pozostawiamy do wystygnięcia.

    Ja porcję zwiększyłam o 50% i z tej ilości wyszło mi 8 słoików po 700ml, 1 po 600ml, i tak jak widać na zdjeciu nie pełny dżemowy.






    środa, 18 września 2013

    Adżyka


    Poniższy przepis dostałam od wujka, kŧóry pochodzi z Ukrainy.
    Składniki: 5 słodkich papryk, 5 ostrych papryczek, 2 główki czosnku, 1 pęczek koperku, sól, 250 gram koncentratu pomidorowego.
    Przygotowanie: Wszystkie składniki zemleć w maszynce do mięsa, oprócz koperku który drobno pokroić. Wszystko posolić i przełożyć do garnka. Gotować ok. 2,5 godziny na wolnym ogniu bez przykrycia, aby sos odparowywał. Po tym czasie dołożyć koncentrat pomidorowy i doprowadzić do zagotowania, często mieszając. Włożyć gorące w słoiki, zakręcić i odwrócić do góry dnem.

    Powyższy przepis jest przepisem oryginalnym. Biorąc te małe papryczki wychodzi bardzo ostra pasta. A ja za każdym razem gdy robię adżykę coś modyfikuje, a to zrobię łagodniejszą, a to ostrzejszą, a to z koperkiem, a to bez koperku. Ponieważ poprzednia była z koperkiem tym razem zrobiłam bez niego. Oto proporcje jakie dałam tym razem:

    Składniki: 7 papryk słodkich, 5 średnio ostrych (takie długie wąskie papryki), 2 i 1/2 główki czosnku, 
    2 i 1/2łyżeczki soli, 3 słoiczki koncentratu pomidorowego Pudliszki po 210 gr.
    Wykonanie jak powyżej. Przy tych proporcjach wyszła delikatna pasta, którą spokojnie można by było podostrzyć. 
    Jeżeli ktoś będzie chciał robić swoje proporcje, proponuję próbować masę paprykowo czosnkową podczas robienia, ale należy pamiętać, ze po dodaniu koncentratu smak sie złagodzi.

    Adżykę stosuję do różnych rzeczy. Jako dodatek do kanapki, jako dip do warzyw czy chipsów, do marynaty mięs, jako dodatek do pieczonych bakłażanów czy pieczonej faszerowanej papryki.


    Z całości wyszło mi 9 małych słoiczków od 190 do 250 gr. Polecam robić w mniejszych słoiczkach.

    Moja rada: używajcie rękawiczek do "zabawy" z ostrą papryką, bo trudno jest sie potem pozbyć kapsaicyny z rąk mimo kilkakrotnego mycia.