poniedziałek, 30 stycznia 2017

Ryż z duszonymi jabłkami

Jeden z ulubionych obiadów naszego starszego dziecka.
Składniki: ryż, jabłka, laska cynamonu, cukier waniliowy, śmietana 9% lub 12%, rodzynki.
Przygotowanie: Jabłka myjemy, obieramy, kroimy w kostkę, wkładamy do garnka i dusimy pod przykryciem z niewielką ilością wody (kontrolując czy się nie przypala), cukrem waniliowym (do smaku) i kawałkiem laski cynamonu. Ryż wsypujemy do garnka i dolewamy zimnej wody w proporcji 1:2 (ryż : woda) i gotujemy na wolnym ogniu pod przykryciem do miękkości. Gdy ryż jest ugotowany, a jabłka uduszone, nakładamy na talerz. Najpierw ryż, na to jabłka, potem śmietana. Wierzch dekorujemy rodzynkami oraz sypkim cynamonem.

 

niedziela, 29 stycznia 2017

Mufinki czekoladowe

Kolejna odsłona muffinek :)

Składniki: 250 g mąki, 2 1/2 łyżeczki proszku, 2 łyżki kakao, 1 jajko, 100 g cukru, 80 ml oleju, 250 g jogurtu naturalnego.

Przygotowanie: Piekarnik rozgrzać do temperatury 180 st. W zagłębienia blaszki włożyć papilotki. Mąkę zmieszać z proszkiem do pieczenia i kakao. Jajko rozmącic, wyieszać z cukrem, olejem i jogurtem. Do płynnych składników dodać suche i mieszać je dotąd, aż się połączą. Papilotki napełnić ciastem, muffinki piec 20-25 minut na srodkowym poziomie piekarnika. Po upieczeniu jeszcze 5 minut pozostawic w formie, a potem wyjąć i ostudzić.


sobota, 28 stycznia 2017

Sernik dwukolorowy

Mam trochę przepisów, które robiłam jakiś czas temu opisałam, ale nie opublikowałam. Teraz wiem, że wielu z nich zbyt szybko nie powtórzę z racji zawartego w nich mleka. Jednym z nich jest przepis na dwukolorowy sernik.

Składniki: Ciasto: 30 dag mąki, 15 dag margaryny, 1/2 szklanki cukru, 1 łyżka śmietany, 2 żółtka, 1 łyżeczka proszku do pieczenia. Masa: 1 kg mielonego białego sera, 1 opakowanie budyniu waniliowego, 250 ml śmietany kremówki (30% lub 36%), po 1 łyżce mąki pszennej i ziemniaczanej, 1 cukier waniliowy, 1/2 szklanki cukru, 3 jajka, sok z cytryny (dałam około 3 łyżek soku), 2 łyżki kakao.

Przygotowanie: Przygotować ciasto na spód sernika. Wymieszać mąkę, cukier, proszek do pieczenia i posiekać z margaryną. Dodać żółtka i  śmietanę i wyrobić ciasto, włożyć do lodówki na minimum 1 godzinę. Masa: Żółtka oddzielić od białek. Dodać do twarogu, wsypać cukier, cukier waniliowy, budyń waniliowy i obie mąki. Dokładnie wymieszać. Ubić pianę z białek (łącznie z tymi 2 co pozostały nam z ciasta). Osobno ubić schłodzoną kremówkę. Do utartej masy serowej dodać ubita śmietanę, wymieszać, a następnie połączyć z pianą. Masę podzielić na pół. Do 1 połowy przesiać przez sito kakao i bardzo delikatnie wymieszać, aż masa będzie jednolicie brązowa. Do 2 połowy dodać sok z cytryny. Spód blachy wyłożyć schłodzonym ciastem. Delikatnie i gęsto nakłuć je widelcem. Wstawić do nagrzanego piekarnika do 180 st i upiec na złoty kolor. Lekko wystudzić. Na letnie ciasto wyłożyć masę z kakao, a na nią jasną masę. Masy lekko zamieszać, by częściowo się połączyły i powstały fantazyjne smugi. Piec 100 min w 180 st. Przed zakończeniem pieczenia sprawdzić patyczkiem czy ser go nie oblepia. Wystudzić w otwartym piekarniku.


piątek, 27 stycznia 2017

Krewetki w bialym winie z płatkami chili

Przepis dostaliśmy pana Roberta Zawistowskiego za co bardzo dziękujemy, bo danie okazało się bardzo smaczne. Nasze dzieci po skończonej kolacji dopytywały się kiedy znów będą krewetki.
Składniki: 500 g dużych krewetek, 1 mniejsza cebula lub pół większej, kilka gałązek oregano, sok z 1/2 cytryny, 1 szklanka wina, 3 łyżki masła, płatki chili (do smaku), sól.
Przygotowanie: masło rozpuszczamy na patelni, dodajemy cebulę pokrojoną w kosteczkę i podsmażamy do szklistości. Następnie wkładamy krewetki, doprawiamy solą i płatkami chili, podlewamy winem i sokiem z cytryny, dokładamy listki oregano. Po 2-3 minutach zwiększamy ogień i gotujemy, aż 1/3 wina odparuje. Podajemy z białą bułką. Sosik jest również wyśmienity. a chili dodana z umiarem idealnie się komponuje z całością i nawet dzieciom nie przeszkadza.



czwartek, 26 stycznia 2017

Rozgrzewająca sałatka z sałat, mięsa pieczonego z imibrem i chili


Składniki: mix sałat, mięso pieczone, pomidorki małe, papryka, słonecznik, imbir, cytryna, olej z orzechów arachidowych, sos worcester, pieprz, płatki chili.
Przygotowanie: mix sałat przełożyć do miski. Do tego wkroić mięso pieczone lub duszone (ja dałam łopatkę), paprykę i pomidorki. Polać sosem z cytryny, olejem, sosem teryaki, zetrzeć kawałek imbiru (wielkość zależy od upodobań), dodać płatki chili, popieprzyć. Wymieszać, na koniec posypać pestkami słonecznika.
 


środa, 25 stycznia 2017

Smoothie ananas, pomarańcz, mięta

Dziś smoothie - wspomnienie lata :) Idealny lekki, orzeźwiający będzie rewelacyjny na letnie dni. Do tego jeszcze trochę lodu trzeba będzie dodać, bo dziś za zimno na takie dodatki.
Składniki: ananas, pomarańcz, mięta
Przygotowanie: ananasa i pomarańcz pokroić, włożyć do blendera, dołożyć kilka listków mięty (w zależności od upodobań), zalać wodą i zmiksować.
Smoothie to będzie równie smaczne bez mięty.





wtorek, 24 stycznia 2017

Smoothie banan, jabłko,szpinak i jarmuż

Składniki: banan, jabłko, jarmuż, szpinak
Przygotowanie: banana i jabłko obrać, pokroić włożyć do blendera. Dołożyć szpinak, jarmuż i zmiksować.

poniedziałek, 23 stycznia 2017

Frytki z batatów

Obiadek z frytkami innymi  niz zawsze. 
Składniki: bataty, olej rzepakowy, sól.
Przygotowanie: bataty obrać, umyć, pokroić w paski jak na frytki. Przełożyć do miski, polać olejem i dokladnie wymieszać. Następnie przełożyć na blachę od piekarnika. Włożyć w nagrzany do 200 st piekarnik i piec 30 minut przy grzaniu góra dół. Jeżeli nie bedą zrumienione włączyc funkcję termoobieg i popiec jeszcze 10 minut. Posolić na talerzu.
U nas do frytek z batatów była smażona tołpyga.


niedziela, 22 stycznia 2017

Ryba w cieście sezamowym

Niedzielny obiadek
Składniki: około 80 dkg filetów z dorsza, 3 łyżki mąki ziemniaczanej, 7 łyżek mąki pszennej, 1 jajko, 1 łyżka octu, 3/4 szklanki oleju rzepakowego (w tym około 30 ml oleju sezamowego), 6 łyżek nasion sezamu, sól.
Przygotowanie: rybę pokroic na mniejsze kawałki oraz sprawdzić czy nie ma ości. Zrobić ciasto - mąkę ziemniaczaną wymieszać z mąką pszenną wbić jajo i wlać 2/3 szklanki wody. Dodać ocet lub wódkę, olej sezamowy i ziarna sezamu, lekko osolić. Ciasto dokładnie wymieszać ( powinno być konsystencji gęstej śmietany). Do ciasta wkładać kawałki ryby, a następnie smażyć na dobrze rozgrzanym oleju. Usmażoną rybę przełożyć na papier, żeby tłuszcz wsiąkł. Po obcieknięciu tluszczu ukladamy na talerze. Ja podawałam z ryżem i kapustą kwaszoną.


czwartek, 19 stycznia 2017

Smoothie szpinak, pomarańcz, mango i melon

Tu bez szpinaku, a tym razem z dodatkiem szpinaku, więc znów zielono. Ku mojemu zaskoczeniu szpinak dodał słodkości koktajlowi.

Składniki: pomarańcz, melon, mango, szpinak, woda.
Przygotowanie: owoce obieramy, kroimy, dzielimy na cząstki, przekładamy do miksera, dodajemy świeży, umyty szpinak, dolewamy trochę wody i miksujemy.


Smoothie pomarańcz, mango i melon

Kolejna porcja smoothie. Tu bez szpinaku a, tu ze szpinakiem. Po raz kolejny próbowałam i okazuje się, że moim dzieciom smak mango nie odpowiada.

Składniki: pomarańcz, melon, mango, woda.
Przygotowanie: owoce obieramy, kroimy, dzielimy na cząstki przekładamy do miksera, dolewamy trochę wody i miksujemy.


środa, 18 stycznia 2017

Zupa pomidorowa z serduszkiem

Żeby nie serduszko, pewnie tego wpisu by nie było, ale musiałam Wam TO pokazać.
Chore dziecko zapytane o to co chce na obiad odpowiedziało, że pomidorówkę. W sumie mogłam się nie pytać, bo byłam na 95% pewna, że powie pomidorówka. Jeszcze jakieś 1,5 roku temu byłby żurek, teraz się zmieniło. Po zrobieniu bulionu, odkręcam butelki z sosem pomidorowym, podnoszę wieczko i co widzę ... serduszko ... mina moja i dzieciaków, które mi towarzyszyły przy gotowaniu bezcenna :)
Składniki: mięso np. łopatka, marchewka, pietruszka, seler, cebula, koncentrat pomidorowy (ja daję albo z kartonu albo passate ze słoików, no chyba że robię latem to wtedy ze świeżych pomidorów), pieprz w ziarnkach, ziele angielskie, liść laurowy.
Przygotowanie: mięso umyć włożyć do garnka. Warzywa umyć, obrać, włożyć do mięsa, dołożyć przypraw, zalać wodą i nastawić na gotowanie. gdy mięso i warzywa będą miękkie, wyjąć je, a do wywaru dolać przecier/passatę. Zagotować. Podawać z ryżem lub makaronem i ewentualnie śmietaną.


wtorek, 17 stycznia 2017

Smoothie z banana, mango, mandarynki i mięty

I kolejne smoothie. Jak widać mam na nie fazę. Ale w taką pogodę trzeba jakoś sie wspomagać witaminami.

Składniki: banan, mango, mandarynka, sok z limonki, woda, świeże liście mięty
Przygotowanie: banana i mango pokroić włozyc do blendera. Dodać cząstki mandarynki, sok z limonki, kilka listków mięty (ilość zależy od upodobań), nalać troche wody i zblendować.


poniedziałek, 16 stycznia 2017

Smoothie z woda kokosową, bananem, melonem, mandarynka i jarmużem

I kolejna odsłona smoothie tym razem z dodatkiem wody kokosowej.

Składniki: banan, melon, mandarynka, jarmuż, woda kokosowa (ja akurat kupiłam w Lidlu), trochę limonki lub cytryny
Przygotowanie: banana, melona pokroić  i wrzucić do blendera, dodać cząstki mandarynek, jarmuż, sok z cytryny i wodę kokosową. Całość zmiksować. 


sobota, 14 stycznia 2017

Smoothie w 2 wersjach z jarmużem lub bez oraz z bananem, melonem, pomarańcza

Dziś koktajl w dwóch wersjach żołtej i zielonej. Mężowi nie bardzo podszedł jarmuż więc dla niego smoothie owocowe, a dla reszty z jarmużem.

Składniki: banan, melon, pomarańcz, woda, opcjonalnie jarmuż.
Przygotowanie:  Do blendera wkładamy pokrojonego banana, melona, rozdzieloną na cząstki pomarańcz, wlewamy trochę wody i w zależności od preferencji dodajemy jarmużu lub nie i blendujemy.

piątek, 13 stycznia 2017

Smoothie z banana, melona, kiwi i jarmużu

Ponieważ torba jarmużu jest w lodówce więc korzystam i robię kolejne smoothie.  
Składniki: banan, melon, kiwi, jarmuż, woda, limonka.
Przygotowanie: do blendera włożyć pokrojonego banana, melona, kiwi. Wlać trochę wody, soku z limonki lub cytryny, zblendować, przelać do szklaneczek i wypić.





czwartek, 12 stycznia 2017

Smoothie z banana, jarmużu i limonki

Po bardzo długim czasie wreszcie kupiłam jarmuż, że mialam w domu banana i limonkę to postanowiłam na szybko coś zmiksować. 

Składniki: banan, jarmuż, sok z limonki, woda
Przygotowanie: do blendera włożyć pokrojonego banana, jarmuż, sok z limionki i niewielką ilość wody. Zmiksować, przelać do szklanek i wypić.


środa, 11 stycznia 2017

Sałatka z makaronu, kurczaka, fasoli i ogórka

Składniki: makaron np. kokardki, papryka czerwona, kurczak wędzony, fasola czerwona z puszki, ogórki konserwowe, słonecznik łuskany, oliwa z oliwek, sól, pieprz. 
Przygotowanie: makaron gotujemy al dente, odcedzamy, przekładamy do miski i pozostawiamy do wystygnięcia. Następnie kroimy paprykę, kurczaka i ogórka konserwowego. Dokładamy fasolę z puszki, słonecznika (można go wcześniej podprażyć na suchej patelni), doprawiamy solą, pieprzem i oliwą, wszystko razem mieszamy.



poniedziałek, 9 stycznia 2017

Rolada truflowa

Jest to przepis, który przeleżał na dysku baaardzooo długo, ale ostatnio sobie o nim przypomniałam i postanowiłam wreszcie opublikować. Kiedyś gdzieś znalazłam przepis na krem oparty na truflach. Trochę zmieniłam i wyszło coś takiego pysznego:)

Składniki: Biszkopt: 5 jajek, 5 łyżek cukru, 5 łyżek mąki. Nadzienie: 400 g cukierków trufli, 2 czekolady gorzkie 70%, 300 g masła, 330 ml śmietany 30% (kupowałam w Biedronce a tam mają takie nietypowe pojemności)

Przygotowanie: Biszkopt: Białka ubijamy z cukrem na sztywno. Dodajemy stopniowo po 1 żółtku ciągle miksując. Następnie powoli wsypujemy mąkę i mieszamy ręcznie. Ciasto wykładamy na blachę taką co jest dołączona do piekarnika, wyłożoną papierem do pieczenia. Ciasto musi być równo rozłożone. Wstawiamy do nagrzanego do 180st piekarnika i pieczemy ok 12-15 minut ciasto nie może się za bardzo przyrumienić, bo będzie się łamać. Gorący biszkopt wykładamy na ściereczkę obsypaną cukrem pudrem i rolujemy razem ze ściereczką. Zostawiamy do ostygnięcia. Nadzienie: trufle, czekoladę i 100 g masła rozpuścić w kąpieli wodnej. Podczas roztapiania dodać śmietankę i ciągle mieszając doprowadzić do uzyskania gładkiej konsystencji. Masę zdjąć z garnka z wodą i ostudzić. Masło ukręcić na puszystą masę i dodawać stopniowo truflową masę. Wszystko łączymy mikserem. Część kremu rozsmarowujemy na rozwiniętym biszkopcie. Całość delikatnie zwijamy, a pozostały krem wykładamy na wierzch rolady i dekorujemy.


niedziela, 8 stycznia 2017

Sałatka z kuskusa, tuńczyka, papryki i ogórka

Na ten rok mam małe postanowienie, a mianowicie robić więcej sałatek. Dzieciakom przejadły się kanapki, brak mleka u młodszej ogranicza też dotychczasowe śniadania/kolacje, a poza tym ja lubię sałateczki. Można je robić z różnych rzeczy, które akurat są w domu dzięki czemu za każdym razem wychodzi inna sałatka, mimo ze zmienimy jeden składnik. Czasami zachwianie proporcji już zmienia smak sałatki.
Na pierwszy ogień poszła sałatka z resztek poobiadowych. Wczoraj zrobiłam za dużo kuskusa na obiad i postanowiłam go wykorzystać. niestety okazało się, ze nie mam tuńczyka, którego chciałam dodać wiec dziś wycieczka do sklepu po m.in. tuńczyka, a wieczorem bardzo szybka sałatka.

Składniki: kasza kuskus, tuńczyk w sosie własnym (można tez dać w oleju), oliwa z oliwek (o ile dajemy tuńczyka w zalewie), świeży ogórek, papryka, pieprz, sól.

Przygotowanie: Kuskusa zalewamy gorącą osoloną wodą i zostawiamy do napęcznienia. Następnie przekładamy do miski i czekamy aż ostygnie. Dokładamy tuńczyka (ja dałam bez zalewy), pokrojoną paprykę i ogórka. Pieprzymy, polewamy oliwą (o ile nasz tuńczyk był w sosie własnym,, bo jak by był w oliwie to dodała bym oliwę z tuńczyka), mieszamy i jemy :)


niedziela, 1 stycznia 2017

Ciasteczka owsiano-kokosowe wegańskie

Ciasteczka, które przygotowałam na Sywestra i Nowy Rok. nie ukrywam, ze wybór nie był przypadkowy. Dzieć uczulony na mleko, a ja uwielbiam kokosa i postanowiłam połączyć te 2 rzeczy. Przepis zaczerpnęłam bloga z mama alergika gotuje , który to poleciło mi kilka osób gdy zaczęłam mówić o alergii dziecka.
 
Składniki: 200 g mąki orkiszowej jasnej typ 500,  80 g płatków owsianych drobnych (u mnie górskie), 60 g wiórek kokosowych, 1 łyżeczka naturalnego proszku do pieczenia (bez fosforanów), 125 ml syropu ryżowego (lub innego gęstego), 60 ml oleju kokosowego (w formie płynnej), 150 ml mleka kokosowego

Przygotowanie: Mąkę przesiewamy wraz z proszkiem do pieczenia, dodajemy płatki owsiane i wiórki kokosowe, mieszamy całość. Dolewamy syrop roślinny, olej a następnie mleko. Wyrabiamy ciasto ręcznie (będzie się kleić na początku, można dłonie wysmarować olejem, nie dosypujmy mąki ani płatków). Odstawiamy ciasto na 5 minut (lekko napęcznieje, płatki wchłoną płyn i już nie powinno się kleić). Nagrzewamy piekarnik do 180°C (u mnie termoobieg). Przygotowujemy blaszkę, wykładamy ją papierem do pieczenia. Z ciasta formujemy kule wielkości orzecha włoskiego, układamy je na blaszce w 2 cm odległości od siebie (ciasteczka urosną),spłaszczamy każdą kulę przy pomocy dna od kieliszka (można go nasmarować olejem, aby się nie przyklejał). Wstawiamy blaszkę z ciasteczkami (u mnie 12 szt na blaszce) do nagrzanego piekarnika i pieczemy ok. 12-15 minut (mają być przyrumienione).
 
Wskazówki: Mąkę orkiszową w skali 1:1 można zastąpić mąką pszenną.
Można dodać cukier trzcinowy ok. 100 g zamiast syropu roślinnego.
Olej kokosowy można zastąpić olejem rzepakowym.
Mleko kokosowe można zastąpić innym mlekiem roślinnym, ale to już nie będą te same ciasteczka.
 
Moje modyfikacje: dałam mąkę zwykłą pszenną, dodałam płatki owsiane i orkiszowe, zamiast syropu ryżowego dałam cukier, normalny proszek do pieczenia, mleko ryżowo kokosowe ( ostatnio jest w ofercie Lidla).
 
 
.
200 g mąki orkiszowej jasnej typ 500 80 g płatków owsianych drobnych (u mnie górskie) 60 g wiórek kokosowych 1 łyżeczka naturalnego proszku do pieczenia (bez fosforanów) 125 ml syropu ryżowego (lub innego gęstego) 60 ml oleju kokosowego (w formie płynnej) 150 ml mleka kokosowego

Czytaj dalej na Mama Alergika Gotuje: http://www.mamaalergikagotuje.pl/ciasteczka-owsiano-kokosowe-bez-cukru-weganskie/
200 g mąki orkiszowej jasnej typ 500 80 g płatków owsianych drobnych (u mnie górskie) 60 g wiórek kokosowych 1 łyżeczka naturalnego proszku do pieczenia (bez fosforanów) 125 ml syropu ryżowego (lub innego gęstego) 60 ml oleju kokosowego (w formie płynnej) 150 ml mleka kokosowego

Czytaj dalej na Mama Alergika Gotuje: http://www.mamaalergikagotuje.pl/ciasteczka-owsiano-kokosowe-bez-cukru-weganskie/