Tort waniliowy z musem truskawkowym

Kolejny tegoroczny listopadowo grudniowy tort. Na życzenie solenizanta z truskawkami. Przydały się zamrożone latem truskawki :)
 
Składniki: Biszkopt: na 1 jajko, 3 dkg mąki, 3 dkg cukru, aromat waniliowy w buteleczce Krem: 600 ml śmietany, 400 g serka homogenizowanego waniliowego, 1 śmietanfix, cukier puder do smaku (u mnie 1/3 szklanki), nasiona z 1 laski wanilii Mus: ok. 400-500 gr truskawek, cukier do smaku Poncz: herbata, sok z cytryny, cukier, sok z wygotowanych truskawek.

Przygotowanie: Biszkopt: Białka ubijamy z cukrem na sztywno. Dodajemy stopniowo po 1 żółtku ciągle miksując. Następnie powoli wsypujemy mąkę i mieszamy ręcznie. W między czasie wlewamy kilka kropli aromatu waniliowego. Dno tortownicy wykładamy papierem do pieczenia, a boki smarujemy masłem, można również posypać bułką tartą. Pieczemy w 160 st. ok. 40 minut.
Mus: do garnka wkładamy truskawki, zasypujemy cukrem i gotujemy. Następnie truskawki przekładamy do blendera i blendujemy, a wygotowany z nich sos odlewamy do garnka - wykorzystamy go do ponczu.  Krem: Serek waniliowy miksujemy, żeby nadać mu puszystości. W innej misce ubijamy śmietanę na sztywno z cukrem pudrem, ziarenkami wanilii i śmietanfixem. Bitą śmietanę dodajemy stopniowo do serka - mieszając ręcznie.
Poncz: do herbaty dodajemy sok z cytryny, sok z truskawek i słodzimy do smaku.
Przestudzony biszkopt kroimy na 3 blaty. Nasączamy go ponczem, wykładamy połowę musu, a na mus nakładamy masę śmietanową. Następnie układamy drugi blat biszkoptowy, ponownie nasączamy ponczem, wykładamy mus (trochę musu można zostawić do dekoracji), na to masę śmietanową. Na samą górę układamy trzeci blat biszkoptowy, nasączamy go ponczem, a następnie górę i boki smarujemy masa śmietanową. Górę dekorujemy dowolnie. U mnie tradycyjnie jest to opłatek z obrazkiem wybrany przez dziecko.
Osobiście nie lubię słodkich ciast dlatego u mnie wszystko jest mniej słodkie, bo masy śmietanowej tylko 1/3 szklanki cukru, do musu cukru dałam do smaku, tak aby był kwaskowy, a nie ulepek. Dlatego u mnie ciasta nie są słodkie, co chyba każdy kto u mnie jest to potwierdzi.







   

Komentarze