Keks razowy

Rewelacyjny keks ze strony Kwestia Smaku.

Składniki: 
Bakalie (przykładowo, można modyfikować): 1 szklanka rodzynek, 1 szklanka suszonej żurawiny, 10 suszonych śliwek, pokrojonych w kosteczkę, 1/2 szklanki wiórków kokosowych, 1/2 szklanki płatków migdałów, pokruszonych, 3 łyżki kandyzowanej skórki pomarańczowej, 50 - 100 g drobno posiekanej ciemnej czekolady
Do namoczenia bakalii: 2/3 szklanki brandy lub 2/3 szklanki (łącznie) brandy, likieru pomarańczowego i grappy. Ja dałam 2/3 szklanki soku pomarańczowego z dodatkiem brandy.
Dodatki:
3 łyżki dżemu pomarańczowego (można zastąpić ananasowym lub brzoskwiniowym) - ja wzięłam ananasowy, 2 łyżki miodu, 1/2 łyżeczki zmielonego cynamonu lub przyprawy piernikowej, 1 cukier wanilinowy (16 g) lub 2 łyżeczki ekstraktu waniliowego
oraz: 2 szklanki mąki razowej, 1 i 1/2 szklanki płatków owsianych (użyłam błyskawicznych), 1/2 szklanki cukru (użyłam ciemnego), 2 płaskie łyżeczki sody, 3 jajka, 100 g masła (roztopionego) lub 50 g masła i 50 g oliwy extra vergine


Przygotowanie:
Najpierw przygotować bakalie: do garnka wlać alkohol i/lub sok pomarańczowy, podgrzać. Gdy będzie gorący odstawić z ognia, dodać wszystkie bakalie oprócz czekolady, wymieszać i odstawić na pół godziny do nasączenia, w międzyczasie przemieszać i docisnąć. Dodać dodatki: dżem pomarańczowy, miód, cynamon, wanilię, wymieszać. Dodać czekoladę i odstawić. Piekarnik nagrzać do 175 stopni. Formę keksową o wymiarach około 9 cm x 27 cm (mierzoną po dnie) o wysokości 8 cm posmarować odrobiną tłuszczu i wyłożyć papierem do pieczenia. Do dużej miski wsypać mąkę, płatki owsiane, cukier, sodę i wymieszać. Jajka roztrzepać i wymieszać z roztopionym masłem, następnie wlać do bakalii i wymieszać. Wszystko dodać do miski z sypkimi składnikami i delikatnie wymieszać łyżką do połączenia się składników. Wyłożyć do przygotowanej formy i wstawić do piekarnika (na kratkę, do środkowej części). Piec przez 40 - 45 minut. Wyjąć, dokładnie ostudzić. Trzymać zawinięty w folię aluminiową, można zamrozić pokrojony na plastry lub w całości.

W oryginalnym przepisie jest jeszcze propozycja polewy z białej czekolady, ale ja to pominęłam. Keks trzeba bardzo dobrze ostudzić, bo lubi się zapaść, więc najlepiej potrzymać go całą noc.
Pierwszy raz robiłam ściśle wg przepisu, następnym razem dodam mniej cukru albo wcale, bo jak dla mnie ciasto wyszło za słodkie. Słodycz dają mu i bakalie i miód i dżem.

Komentarze